Btw-nummer aanvragen: kosten

 

Als je onderneming btw-plichtig is, dien je een btw-nummer aan te vragen. Hoeveel je inschrijving bij de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO) en de activeringskost van je btw-nummer bedraagt, lichten we graag toe.

Hoeveel kost de aanvraag van een btw-nummer?

Je btw-nummer kan je makkelijk aanvragen via een sociaal verzekeringsfonds of ondernemingsloket zoals avixi. De kosten voor het aanvragen van een btw-nummer zijn relatief laag en zijn bovendien fiscaal aftrekbaar. Je leest er hieronder meer over.

Wat is een ondernemingsnummer?

Een ondernemingsnummer is een uniek nummer bestaande uit 10 cijfers waarmee je je identificeert bij klanten en de overheid. Dit nummer vermeld je op alle documenten die uitgaan van je onderneming zoals facturen, aanmaningen, offertes, brieven …

Vraag online je ondernemingsnummer aan

Je hebt nog geen ondernemingsnummer

Maak het jezelf gemakkelijk en laat het ondernemingsloket van avixi alles voor je regelen, van a tot z. Van de inschrijving van je zaak bij de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO) tot het aanvragen van je btw-nummer.

Kostprijs aanvraag btw-nummer

De kosten voor het aanvragen van een btw-nummer zijn o.a. afhankelijk van het ondernemingsloket of sociaal verzekeringsfonds waar jij als zelfstandige mee samenwerkt. Je inschrijving bij de KBO kost 101 euro (inclusief btw). Je ondernemingsnummer vervolgens laten activeren als btw-nummer kost 60 euro (exclusief btw). De kosten voor de aanvraag van een btw-nummer zijn 100% fiscaal aftrekbaar.

Hoe wordt je ondernemingsnummer geactiveerd als btw-nummer?

Ondernemingsnummer en btw-nummer zijn hetzelfde maar toch ook niet. Je ondernemingsnummer wordt geactiveerd als btw-nummer. Concreet betekent dit dat de lettercode ‘BTW BE’ wordt toegevoegd aan je ondernemingsnummer. Je btw-nummer is dus BTW BE + je ondernemingsnummer.

Welke btw-regeling?

Heb je al nagedacht over welke btw-regeling je wil aanvragen? Je kan kiezen uit meerdere systemen, zoals de maandelijkse aangifte, de periodieke kwartaalaangifte of de btw-vrijstelling. Een kwartaalaangifte is gebruikelijk voor bedrijven met een omzet tot 2.500.000 euro. Een btw-vrijstelling kan je aanvragen als je als ondernemer een jaaromzet van minder dan 25.000 euro hebt.

Btw-vrijstelling

Indien de omzet van je kleine onderneming of je zelfstandige activiteit minder dan 25.000 euro per jaar is, heb je recht op een btw-vrijstelling. Het voordeel? Je hoeft je niet bezig te houden met btw-aangiftes. Het nadeel is dan weer dat je zelf geen btw kan terugvorderen op aankopen.

Zelfstandige inkomsten

Het maximumbedrag voor de vrijstelling voor een volledig jaar is 25.000 euro. Dit bedrag wijzigt dus als je geen volledig jaar aangesloten bent. Je moet dit bedrag vermenigvuldigen met het aantal dagen dat je zelfstandig zal zijn in dat jaar en delen door het aantal dagen in een jaar.

Btw-aangifte indienen

Heb je geen recht op btw-vrijstelling, dan zal je een maandelijkse btw-aangifte of periodieke aangifte moeten indienen. Dit kan je online doen via Intervat. De kwartaalaangifte moet telkens voor het voorafgaande kwartaal gebeuren. Heb je als kleine onderneming een vrijstelling? Dan mag je niet vergeten om 1x per jaar een klantenlijst in te dienen van al je professionele klanten waaraan je voor meer dan 250 euro gefactureerd hebt.

De rekening

Nadat je aangifte ingediend werd, volgt de rekening. Moet je betalen of krijg je terug? Spannend! Als je meer btw inde dan dat je zelf betaalde, zal je moeten betalen. Betaalde je zelf meer dan je ontving, dan krijg je geld terug.

Nog vragen over btw?

Heb je nog twijfels, zit je met vragen en wil je helemaal zeker zijn van de kosten die gepaard gaan met de aanvraag van jouw btw-nummer? Shoot! Avixi helpt je graag met alles wat je weten moet over btw-plicht, btw-vrijstelling, de aanvraag van je btw-nummer … Neem vrijblijvend contact met ons op voor al je vragen.

btw-nummer aanvragen kosten